O muzeum

Informacje o Dolnośląskim Społecznym Muzeum Kolejnictwa

Wrocław w XX wieku posiadał ogromną infrastrukturę kolejową, na terenie miasta istniały ogromne fabryki produkujące tabor kolejowy dla całego Kraju oraz Europy. Były to fabryki takie jak: Pafawag (wcześniej LHW), ZNTK Wrocław (który specjalizował się w najbardziej wymagających naprawach powypadkowych, produkował oraz projektował także nowy tabory). Dzisiaj nie ma już śladu po dawnych fabrykach, jednak tabor kolejowy który został przez nie wyprodukowany znajduje się we Wrocławiu dzięki Dolnośląskiemu Społecznemu Muzeum Kolejnictwa przy Klubie Sympatyków Kolei we Wrocławiu, które zgromadziło już ponad 100 zabytkowych wagonów oraz lokomotyw (także parowych). Znaczna część z nich powstała we Wrocławiu w przytoczonych wyżej zakładach. Problemem do dzisiaj nierozwiązanym jest miejsce dla ekspozycji pokaźnych zbiorów Muzeum.
Wrocław to również miejsce, gdzie można spotkać wielu sympatyków kolei - młodych, ambitnych ludzi - wolontariuszy, którzy w wolnych chwilach poświęcają swój czas pracując przy renowacji zabytkowego taboru. To w dużej mierze dzięki nim istnienie Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa ma sens.

Dolnośląskie Społeczne Muzeum Kolejnictwa, choć posiada największą w Europie kolekcję zabytkowych wagonów towarowych - nie posiada swojej siedziby. Problemem jest publiczna ekspozycja bogatych zbiorów polskiej kolei jakie znajdują się w muzeum. Dzisiaj nasz tabor przechowyany jest w różnych miejscach na wynajętych torach, co dodatkowo generuje znaczne koszty ograniczając naszą działalność.

Idealnym miejscem ekspozycji zabytkowego taboru będą zabytkowe tory pocztowe przy dworcu Wrocław Główny oraz dawna grupa torów służąca do obrządzania parowozów - grupa torów X, która od 30 lat nie jest użytkowania przez kolej.

Aktualnie największym, nierozwiązanym problemem Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa, jest brak możliwości pozyskania lokalizacji na terenie miasta Wrocław.

Dzisiaj nie mamy możliwości ekspozycji zgromadzonych zbiorów zwiedzającym, ponieważ nasz zabytkowy tabor znajduje się na zamkniętych terenach kolejowych.

Możesz nam pomóc w pozyskaniu miejsca dla ekspozycji zabytkowego taboru kolejowego, podpisując naszą petycję. Dziękujemy!

Istniejemy dzięki pracy 60 wolontariuszy. Szkolimy młodzież i rozwijamy w młodzieży pasję do poznawania historii i kultury technicznej, dzięki temu Muzeum jest cechem ginących zawodów oraz umiejętności technicznych.

  • szkolimy młodzież i rozwijamy w młodzieży pasję do  poznawania historii i kultury technicznej
  • muzeum jest cechem ginących zawodów i  umiejętności technicznych
  • aktywizujemy seniorów do przekazywania wiedzy technicznej i popularyzowania wiedzy na temat historii kolei

W swojej kolekcji posiadamy ponad 100 jednostek taboru kolejowego, w tym lokomotywy parowe, elektrowozy, spalinowozy oraz różnego rodzaju wagony. Aktualnie jest to NAJWIĘKSZA kolekcja zabytkowych wagonów towarowych w EUROPIE!

  • 12 lokomotyw spalinowych i 1 lokomotywę elektryczną
  • 2 parowozy w tym jeden w stanie czynnym
  • wagony osobowe, pocztowe i służbowe
  • kolekcję wagonów towarowych
  • prezentujemy autentyczną historyczną kolej.
  • muzeum posiada sprawne technicznie pojazdy kolejowe.
  • tabor muzeum jest wykorzystywany do produkcji filmowych
  • organizujemy okolicznościowe pociągi retro
Dokumenty muzeum

Dokumenty związane z Dolnośląskim Społecznym Muzeum Kolejnictwa

Regulamin Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa przy Klubie Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Wesprzyj nasz pomysł!

Podpisz naszą petycję w sprawie utworzenia siedziby dla Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa na terenie dawnej grupy obrządzania parowozów przy stacji Wrocław Główny.

Petycja