Posiadamy 150 historycznych wagonów i lokomotyw, niestety aktualnie nie posiadamy swojego miejsca, nie mamy możliwości udostępniania naszych zbiorów publiczności - potrzebujemy Twojej pomocy!

Koncepcja muzeum

Proponowana lokalizacja muzeum przy Parku Henrykowskim

Dolnośląskie Społeczne Muzeum Kolejnictwa, choć posiada największą w Europie kolekcję zabytkowych wagonów towarowych - nie posiada swojej siedziby. Problemem jest publiczna ekspozycja bogatych zbiorów polskiej kolei, które znajdują się w muzeum. Aktualnie rozproszone po różnych lokalizacjach, każdego dnia zabytki są narażone na działania wandali i powolne niszczenie. Nie ma także możliwości zwiedzania ich przez turystów i mieszkańców naszego miasta oraz okolic. Ponadto wynajem torów w tymczasowych miejscach dla naszego taboru generuje znaczne koszty, co ogranicza naszą działalność.

Idealnym miejscem ekspozycji zabytkowego taboru będzie dawna grupa torów służąca do obrządzania parowozów - grupa torów X, która od 30 lat nie jest użytkowania przez kolej. Prosimy Państwa o poparcie naszego pomysłu utworzenia siedziby Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa na terenie historycznej, dziś opuszczonej, grupie torów (tzw. Grupy X) znajdującej się we Wrocławiu przy ul. Paczkowskiej. Znajduje się ona w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Henrykowskiego i wraz z nim tworzyć będzie unikatową tkankę służącą rekreacji.

Dawny teren obrządzania parowozów we Wrocławiu jako muzeum

Dlaczego ta lokalizacja jest idealna na muzeum kolejnictwa ?

  • Teren od 30 lat nie jest wykorzystywany przez kolej i popada w ruinę. Teren jest uzbrojony w kolejową infrastrukturę (tj. tory kolejowe, kanały oczystkowe, żurawie i wieże wodne) - dzięki temu jest gotowy do przechowywania pojazdów kolejowych. Historyczne torowisko pochodzi z czasów międzywojennych oraz powojennych.
  • Bliskość centrum miasta, położenie w pobliżu stacji Wrocław Główny i w sąsiedztwie Parku Henrykowskiego, który powstaje na dawnych terenach kolejowych i ma posiadać przemysłowy charakter
  • W pobliżu zlokalizowany jest również najstarszy dworzec kolejowy w Polsce - Dworzec Kolei Górnośląskiej, który dziś popada w ruinę
  • • W ramach muzeum widzimy możliwość objęcia patronatem świetlicy Wrocław Główny, w której odbył się protest głodowy kolejarzy 21–27 października 1980 roku. W październiku 1980 r. ponad 30 osób, ogłaszając głodówkę, domagało się m.in. legalizacji NSZZ "Solidarność".

Proponowana lokalizacja Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa

Historyczne miejsce służące do obrządzania parowozów na terenie stacji Wrocław Główny, dziś opuszczona i zaniedbana mogłaby stać się idealnym miejscem na stworzenie Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa w sąsiedztwie zieleni Parku Henrykowskiego. Tutaj mogło by znaleźć swoje miejsce ekspozycji 100 pojazdów kolejowych które udało się nam zgromadzić na przestrzeni 30 lat.

Powiększ zdjęcie

Zabytkowych pojazdów kolejowych
Lokomotyw
Wolontariuszy
Lat doświadczenia w ratowaniu zabytków kolejnictwa

Tory do obrządzania parowozów - Grupa X

Historia

Jest to historyczne miejsce, które jest wyposażone w urządzenia do obrządzania parowozów pracujących w dawnych latach na terenie stacji Wrocław Główny.

Nasza propozycja na przyszłość

Planowane zaplecze techniczne oraz "żywe muzeum kolei" w ramach Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa.

Miejsce obrządzania parowozów - grupa X w latach 60. XX wieku

Zdjęcie wykonane w latach 60. XX wieku. Ze zbiorów Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa

Powiększ zdjęcie

Na planie filmu KURIER

W 2018 roku na terenie grupy X powstawały kolejowe sceny do filmu "KURIER"" w reżyserii Władysława Pasikowskiego

Powiększ zdjęcie

Na planie filmu KURIER

W 2018 roku na terenie grupy X powstawały kolejowe sceny do filmu "KURIER"" w reżyseri Władysława Pasikowskiego

Powiększ zdjęcie

Parowóz pracuje pełną parą

Czynny parowóz z 1953 roku wykonuje prace manewrową na terenie muzeum

Powiększ zdjęcie