Wizualizacja, (Aleksander Czerwonka-Jabłoński, Marta Dąbrowska, Anna Okoń). Motyw kolejowy dodany przez KSK Wrocław
Dolnośląskie Społeczne Muzeum Kolejnictwa, choć posiada największą w Europie kolekcję zabytkowych wagonów towarowych - nie posiada swojej siedziby. Problemem jest publiczna ekspozycja bogatych zbiorów polskiej kolei jakie znajdują się w muzeum. Aktualnie rozproszone po różnych tymczasowych miejscach, każdego dnia zabytki są narażone na działania wandali i powolne niszczenie. Nie ma także możliwości zwiedzania ich przez turystów i mieszkańców naszego miasta oraz okolic. Ponadto wynajem tymczasowych miejsc dla naszego taboru generuje znaczne koszty, co ograniczaja naszą działalność.
Idealnym miejscem ekspozycji zabytkowego taboru będą zabytkowe tory pocztowe przy dworcu Wrocław Główny oraz dawna grupa torów służąca do obrządzania parowozów - grupa torów X, która od 30 lat nie jest użytkowania przez kolej.
Prosimy Państwa o poparcie naszego pomysłu utworzenia siedziby Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa na terenie historycznej, dziś opuszczonej, grupie torów (tzw. Grupy X) znajdującej się we Wrocławiu przy ul. Paczkowskiej. Znajduje się ona w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Henrykowskiego. Chcemy połączyć ze sobą opuszczone dzisiaj perony pocztowe przy Dworcu Głównym we Wrocławiu, opuszczony najstarszy dworzec kolejowy w Polsce (Dworzec Kolei Górnośląskiej, znajdujący się przy ul Małachowskiego we Wrocławiu w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Głównego) oraz historyczną grupę torów przy ul. Paczkowskiej, służącą w przeszłości do obrządzania parowozów we Wrocławiu.
Jest to historyczne miejsce, które jest wyposażone w urządzenia do obrządzania parowozów pracujących w dawnych latach na terenie stacji Wrocław Główny.
Planowane zaplecze techniczne oraz "żywe muzeum kolei" w ramach Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa.
Dworzec jest najstarszym budynkiem dworcowym na ziemiach polskich, zarówno współczesnych jak i historycznych.
Dnia 21 maja 1842 roku nastąpiło uroczyste otwarcie Dworca Górnośląskiego. Cały jego gmach przybrany był bogato w zieleń i flagi. O godzinie 11 minut 15 ruszył pierwszy w dziejach Wrocławia pociąg.
Wystawa stała oraz jedna z największych w Polsce modułowych makiet kolejowych w skali H0
Związki kolei i poczty datują co najmniej od Ustawy o kolejach(Preussisches Einsenbahngesetz z 3 listopada 1838 r) regulującej obowiązek przewozu poczty kolejami użytku publicznego. We Wrocławiu taki stan trwał od uruchomienia Kolei Górnośląskiej w 1842 roku do końca XX wieku. Grupa torów pocztowych wraz z przynależnymi peronami, wiatami i budynkiem ekspedycyjno- biurowym została zbudowana w ramach modernizacji stacji i dworca Breslau HBf na przełomie XIX i XX w. Kompleks torów i peronów pocztowych który wraz z wzniesionym podczas modernizacji dworca budynkiem ekspedycji poczty stanowi wraz z dworcem głównym funkcjonalną i, techniczną i architektoniczną całość. O ile budynek pocztowy, pierwotnie bogato zdobiony w stylu neorenesansowym został później przebudowany i pozbawiony detali to perony z wiatami stanowią formę pierwotną związaną z funkcjami zarówno stacji jak i dworca pasażerskiego. Łukowe kształty wiat nawiązują do form hal peronowych są ich powtórzeniem i nadają całemu kompleksowi dworcowemu bardziej okazałego przestrzennie charakteru(przydają monumentalizmu) będąc jednocześnie w widoku od strony ulicy Małachowskiego zapowiedzią architektury hal peronowych oraz stanowią klamrę spinającą gmach poczty z gmachem dawnego dworca górnośląskiego.
Proponujemy wykorzystać zabytkowe tory pocztowe pod stałe i czasowe wystawy naszego zabytkowego taboru kolejowego. Nasze muzeum mogłoby uruchamiać pociągi retro odjeżdżające z zabytkowych peronów w najbardziej odległe zakątki Dolnego Śląska. Część naszych pomysłów przedstawiają poniższe wizualizacje.
Podpisz naszą petycję w sprawie utworzenia siedziby dla Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa na terenie dawnej grupy obrządzania parowozów przy stacji Wrocław Główny.